15/09/16

Kunst+Techniek-prijs 2016 naar Iris van Herpen

De winnaar van de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2016 is modeontwerper Iris van Herpen. Van Herpen (1984, Wamel) is een kunstenaar in de mode-industrie, wier creaties van grote innovatieve en sculpturale waarde zijn. Met haar artistieke werk heeft zij een niet te onderschatten impact op haar vakgebied. Van Herpen ontvangt de prijs op donderdag 3 november 2016 in de Bergkerk in Deventer. De prijsuitreiking is tevens de opening van haar solotentoonstelling IRIS VAN HERPEN - METABOLIC, die zij voor deze gelegenheid zal inrichten.

 

Na haar modeopleiding aan ArtEZ in Arnhem werkte Iris van Herpen bij Alexander McQueen en Claudy Jongstra. In 2007 begon ze haar eigen label; ze brengt naast haute couture ook prêt-à-porter collecties uit. Bij het ontwikkelen van haar materialen en collecties gaat ze zeer interdisciplinair te werk: ze werkt samen met professoren, onderzoekers, (bio)technologen, ontwerpers, architecten en kunstenaars. De thema’s van Van Herpens collecties doen wetenschappelijk aan. Voor Micro (2012) gebruikte ze beelden uit een elektronenmicroscoop en dook ze in de wereld van de micro-organismen; Radiation Invasion (2009) had de elektromagnetische straling in ons dagelijks leven als onderwerp. Sinds 2011 is Iris van Herpen lid van de prestigieuze Chambre Syndicale de la Haute Couture. Haar ontwerpen worden gedragen door onder andere Björk, Lady Gaga, Beyoncé en Tilda Swinton en zijn in collecties van musea opgenomen. Het werk van Van Herpen wordt breed erkend. Zo ontving zij eerder dit jaar al het Cultuurfonds Modestipendium en onlangs de STARTS Prize van de Europese Unie.

 

Innovatief
Nog niet eerder in het 15-jarig bestaan van de Kunst+Techniek-prijs stond de mode centraal. De huidige winnaar heeft echter zoveel raakvlak met de meer dan instrumentele toepassing van technologie op artistiek gebied, dat de jury unaniem besloot Iris van Herpen voor te dragen voor de prijs. Mode is van grote maatschappelijke betekenis en speelt een dominante rol in onze visuele cultuur. Het is ook een domein waar veel misstanden zijn in het productieproces, bijvoorbeeld als het gaat om de milieubelasting en arbeidsomstandigheden. Het is daarom niet verwonderlijk dat de experimentele couture de blik richt op technologische innovatie. Wie weet is het over tien jaar de gewoonste zaak van de wereld om zelf thuis kleding te 3D-printen, op maat en naar eigen smaak, met behulp van duurzame grondstoffen. Het onderzoek dat Van Herpen doet naar nieuwe materialen is mogelijk de ‘disruptive’ factor die de mode-industrie kan helpen veranderen. Zoals Suzy Menkes, toonaangevend modejournalist van Vogue, stelt naar aanleiding van Van Herpens laatste show Seijaku in Parijs: ’Iris is de enige ontwerper die daadwerkelijk innovatief is in de haute couture’.

 

Impact
Karin Sluis, algemeen directeur van Witteveen+Bos, zal de prijs op 3 november met trots uitreiken aan Iris van Herpen. ‘Met onze prijs willen wij het belang van de creativiteit benadrukken die nodig is om vernieuwing tot stand te brengen. De inspirerende wijze waarop Iris voor vernieuwing zorgt binnen de mode, door multidisciplinaire samenwerking en het ontwikkelen van nieuwe materialen, maakt haar de terechte vijftiende winnaar. Zij combineert handwerk en technologie in haar maakproces, zoekt continu de dialoog tussen beide. Dat maakt haar werken uniek en grensverleggend. Met haar innovaties levert zij een bijdrage aan de verduurzaming van de mode-industrie. Haar creaties zijn prachtige kunstwerken, die na een spectaculaire modeshow dikwijls in musea te zien zijn. We verheugen ons dan ook zeer op Iris’ tentoonstelling METABOLIC, komende november in de Bergkerk in Deventer.’

 

Foto: Jean Baptiste Mondino