Winnaar Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2017

Floris Kaayk

Floris Kaayk (Tiel, 1982) is digitaal kunstenaar. Hij is een meester in het creëren van futuristische sprookjes of nachtmerries, waarbij hij door inventief gebruik te maken van verschillende digitale platforms vaak een groot publiek in het verhaal weet mee te nemen. Met zijn werk prikkelt Kaayk tot nadenken over technologische ontwikkelingen en de mogelijke gevolgen daarvan.

 

Bio 

Floris Kaayk (Tiel, 1982) is animator en filmmaker, ook wel digitaal kunstenaar. Hij groeide op in Tiel als zoon van het kunstenaarsechtpaar Coen en Guusje Kaayk. Kaayk studeerde cum laude af aan de afdeling animatie van de Academie voor Beeldende Kunsten Sint-Joost in Breda en haalde een Master of Fine Arts aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Zijn werk focust op futuristische fantasieën en concepten. Zijn werk visualiseert technologische vooruitgang, soms door de voordelen te laten zien, andere keren door de negatieve consequenties te presenteren.

 

Kaayk werd bekend met zijn fictieve documentaires The Order Electrus en Metalosis Maligna. Voor zijn animatiefilms kreeg hij verscheidene internationale prijzen. The Origin of Creatures werd gekozen als de Nederlandse inzending voor de Oscaruitreiking in de categorie beste korte animatiefilm van 2011. In datzelfde jaar kwam Kaayk in het nieuws met de social media-filmpjes en het weblog van zijn alter ego Jarno Smeets. Jarno zou de eerste mens zijn die kon vliegen als een vogel. Internationale tv-zenders gebruikten het beeldmateriaal in hun nieuwsuitzendingen. In maart 2012 onthulde Kaayk in het tv-programma De Wereld Draait Door dat het allemaal niet echt was: zijn verhaal bleek een kunstproject in samenwerking met productiebedrijf Revolver Media en televisieomroep NTR.

Het experimentele online project The Modular Body (2016) visualiseert een toekomst waar een prototype van het menselijk lichaam is ontworpen en gecreëerd met behulp van 3D-printtechnieken en celcultuurtechnologieën. De filmpjes van het prototype Oscar, een voorbeeld van de modulaire, in elkaar te klikken mens, lijken griezelig echt. Hier was Kaayk vanaf het begin open over de het fictieve karakter van zijn beelden, maar met de ruimte voor kijkers om er een eigen interpretatie of geloof aan te hechten.

 

In 2014 won Kaayk met zijn animaties en semidocumentaires de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. In 2015 won Witch Doctor, de videoclip die hij maakte voor De Staat,onder andere een UK Music Video Award, een Edison Pop prijs en een European Music Video Award. Met The Modular Body won Kaayk in 2016 een Gouden Kalf in de categorie Beste Interactive.

 

Momenteel werkt Kaayk aan een experimentele computergame waarin de scene van de amateurruimtevaart wordt geportretteerd. Door game-elementen te mixen met live action en audiofragmenten kan het publiek zelf onderdeel worden van het fictieve verhaal over de oprichting van een onafhankelijk internet.